Bezpečněji na silnicích Analýza nehodových lokalit v Libereckém kraji
Česká Lípa – nehodová lokalita 5
(křižovatka I/38 – II/270, Doksy)
Analýza:
Z protokolů Policie ČR byly identifikovány 2 nehody, každá s jedním těžkým zraněním. Podle databáze JVDM Policie ČR došlo v dané lokalitě během 3 let (2008 – 2010) celkem k 17 nehodám. Jejich následky jsou uvedeny v tabulce TAB 15. Ze 17 nehod byl zjištěn jednou alkohol, šestkrát nedání přednosti v jízdě. Při místním pozorování bylo zjištěno, že geometrie křižovatky je velmi problematická. Orientace řidičů je ztížená špatnými rozhledovými poměry. Ve skutečnosti se jedná o dvě bezprostředně související stykové křižovatky s významným podílem provozu křižujícího hlavní směr. Vzhledem k charakteristikám sousedících úseků silnice I/38 je na hlavní komunikaci často a významně překračována nejvyšší dovolená rychlost. Jedná se o nedávno rekonstruovanou křižovatku s novým, děleným a přisvětleným, přechodem pro chodce, který je však z hlediska potenciálního vzniku nehod nevhodně umístěn do místa peáže silnic I/38 a II/270. Z posuzovaných nehod nebyl ani jednou přímým účastníkem chodec, ale 8 nehod v této lokalitě bylo posouzeno jako srážka zezadu, kdy řidič prvního vozidla dával přednost chodcům na přechodu nebo výrazně přibrzdil kvůli odbočujícím vozidlům.
Doporučení:
Naprosto nezbytné je stanovit nejvyšší povolenou rychlost na silnici I/38 v oblasti nehodové křižovatky a následné křižovatky u prodejny Lidl pomocí dopravní značky B20a (Nejvyšší povolená rychlost) na 50 km/hod. Na mezilehlý úsek mezi křižovatkami umístit informativní radar. Odstranit překážky v rozhledu v křižovatce. Vzhledem ke skutečnosti, že lokalita je známa již mnoho let jako nehodová, doporučujeme podrobnou analýzu všech nehod za delší časové období s doplněním kolizních diagramů.
TAB 15. Česká Lípa – nehodová lokalita 5 (křižovatka I/38 – II/270, Doksy)
Česká Lípa – Doksy
Vjezd ze silnice II/270 od Dubé. V levém rozhledovém poli se nachází objekt autobazaru s mnoha různými překážkami rozhledu, v pravém rozhledovém poli poutač. Situaci stěžuje i fakt, že silnice I/38 se nachází za drobným výškovým zlomem. | Příjezd po silnici I/38 od Bělé pod Bezdězem. Silný křižující provoz na II/270 je předmětem mnoha kolizních situací. |
Příjezd po silnici I/38 od Nového Boru. Nejvyšší povolená rychlost je stanovená na 70 km/h již před předchozí křižovatkou u prodejny Lidl a je potvrzena i na mezikřižovatkovém úseku. | Příjezd po silnici I/38 od křižovatky u prodejny Lidl. Podélné linie podporují dominanci přímého směru na Bělou pod Bezdězem a opticky zcela eliminují následující kritickou křižovatku. |