CZ DE

Bezpečněji na silnicích Analýza nehodových lokalit v Libereckém kraji


Česká Lípa

Zpracoval: Krajský úřad Libereckého kraje, odbor dopravy 07/2011/Mikulecká
Podklady: Gis Libereckého kraje; ŘSD ČR; Mapový podklad © Český úřad zeměměřický a katastrální;  Mapový podklad © MO ČR/GeoSI AČR, 2004

Okres Česká Lípa

V okrese Česká Lípa bylo předmětem expertízy celkem 130 nehod z let 2008 – 2010, z toho 26 se smrtelným zraněním a 104 s těžkými následky na zdraví. Ze všech posuzovaných nehod byl u 10 prokázán alkohol u některého z účastníků nehody. Základním srovnáním bylo identifikováno celkem 6 nehodových lokalit, ve kterých došlo k více než jedné nehodě s těžkým následkem na zdraví během posuzovaného období. V jedné lokalitě došlo ke třem nehodám s těžkým následkem na zdraví, u ostatních ke dvěma nehodám s těžkými následky na zdraví. Z těchto 6 nehodových míst se tři vyskytují na silnici I/9, ve dvou případech se jedná o kombinaci zatáček na výjezdu z obce a jednou o křižovatku se silnicí III. třídy. Ze zbývajících nehodových lokalit byla jedna křižovatka a dvě zatáčky mezi přímými úseky.  Ani v jedné z těchto nehod s vážnými následky nebyl účastníkem chodec nebo cyklista. V několika případech se jednalo o nehody motocyklistů, většinou na suchém povrchu.

Z databáze JVDM Policie ČR bylo identifikováno ve stejných lokalitách k výše uvedeným 130 nehodám s těžkými následky na zdraví ve stejném období ještě dalších 79 nehod. Přesné počty nehod i jejich následků v jednotlivých lokalitách jsou uvedeny v příslušných nehodových listech. V obou případech nehodových křižovatek byly identifikovány vážné deficity v rozhledových poměrech a evidentní překračování rychlosti vozidel ve směru hlavní komunikace. U ostatních lokalit bylo nejčastější příčinou dle Policie ČR nepřizpůsobení rychlosti stavu komunikace. Na rozdíl od jiných okresů Libereckého kraje byla v okrese Česká Lípa identifikována pouze jediná lokalita, a to na silnici II/270 u Pertoltic pod Ralskem, kde se 18 z 19 nehod stalo na mokrém povrchu.

Ohledně nehod chodců a cyklistů je nutno zmínit nelichotivé prvenství okresu v rámci kraje vyplývající ze skutečnosti, že 12 z 15 nehod cyklistů s vážnými následky na zdraví bylo cyklisty přímo zaviněno.

Na začátek

Charta Bezpečně na silnicích Bezpečně na silnicích