Bezpečněji na silnicích Analýza nehodových lokalit v Libereckém kraji
Dopravní nehody s účastí cyklistů
Analýza: Z protokolů Policie ČR bylo za období 2008 – 2010 dohledáno 69 vážných nehod, tedy s následkem těžkého zranění nebo usmrcení, s účastí cyklistů. Největší podíl těchto nehod z celkového počtu vážných dopravních nehod je v okrese Liberec 14,04 %, nejmenší, ani ne poloviční, v okrese Semily 6,14 %.
Přehled těchto nehod v jednotlivých letech s rozdělením podle okresů a místa nehody (úseky pozemních komunikací v obci a mimo obec) je uveden v následující TAB 7.
TAB 7. Vážné dopravní nehody s účastí cyklistů v obci a mimo obec (LK, 2008 – 2010)
2008 | 2009 | 2010 | Σ | |||||||||
int. | ext. | Σ | int. | ext. | Σ | int. | ext. | Σ | int. | ext. | Σ | |
CL | 2 | 4 | 6 | 3 | 2 | 5 | 1 | 3 | 4 | 6 | 9 | 15 |
JN | 2 | 2 | 4 | 6 | 1 | 7 | 1 | 3 | 4 | 9 | 6 | 15 |
LB | 3 | 1 | 4 | 7 | 2 | 9 | 12 | 7 | 19 | 22 | 10 | 32 |
SM | 3 | 0 | 3 | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 | 7 |
Σ | 10 | 7 | 17 | 20 | 5 | 25 | 14 | 13 | 27 | 44 | 25 | 69 |
Z TAB 7. Je zřejmé, že převážná většina nehod se stala na území obcí, v okrese Semily dokonce všechny nehody v celém sledovaném období. Z analýzy nehod cyklistů s vážnými následky v Libereckém kraji v letech 2008 – 2010 nevyplynulo žádné místo, kde by došlo k větší kumulaci těchto nehod.
V TAB 8. jsou tytéž nehody rozděleny dle zavinění účastníka definovaného Policií ČR v jednotlivých nehodových protokolech.
TAB 8. Vážné dopravní nehody s účastí cyklistů dle zavinění cyklisty (LK, 2008 – 2010)
2008 | 2009 | 2010 | Σ | |||||||||
zavinil | nezavinil | Σ | zavinil | nezavinil | Σ | zavinil | nezavinil | Σ | zavinil | nezavinil | Σ | |
CL | 4 | 2 | 6 | 4 | 1 | 5 | 4 | 0 | 4 | 12 | 3 | 15 |
JN | 3 | 1 | 4 | 5 | 2 | 7 | 3 | 1 | 4 | 11 | 4 | 15 |
LB | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 9 | 13 | 6 | 19 | 19 | 13 | 32 |
SM | 1 | 2 | 3 | 1 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 5 | 7 |
Σ | 10 | 7 | 17 | 14 | 11 | 25 | 20 | 7 | 27 | 44 | 25 | 69 |
Ze všech 69 posuzovaných nehod s vážnými následky jich cyklisté 44 sami zavinili, tedy celé dvě třetiny. Z tohoto úhlu pohledu stojí za pozornost významný nárůst tohoto faktoru především v okrese Liberec, kde zatímco v letech 2008 a 2009 cyklisté zavinili pouze každou druhou nehodu v okrese, v roce 2010 to již byly dvě ze tří nehod. Zvláště nepříznivě pak tento ukazatel vyznívá pro okres Česká Lípa, kde cyklisté dlouhodobě zavinili 4 z 5 vážných dopravních nehod s účastí cyklistů. Je však dost dobře možné, že významnou část způsobili rekreační cyklisté.
Doporučení: Věnovat větší pozornost osvětové činnosti pro cyklisty na středních a vysokých školách a v rekreačních oblastech v Libereckém kraji. Doplnit analýzu vážných dopravních nehod cyklistů o věkové složení účastníků nehod a o analýzu ostatních nehod cyklistů tak, aby bylo možno podrobněji specifikovat nejrizikovější místa a situace.